2019 Bretagne

kaart 2019

Dag  1  – zondag 24 maart 2019

We vertrekken voor een 7 daagse trip met de wagen naar Bretagne. Het is prachtig lenteweer en we hebben er zin in. We volgen de E40 en A16 via Calais, na 270km wordt onze eerste stop  “Le Tréport”. Een druk maar gezellig havenstadje in Normandië.

Le Tréport is een juweeltje uit de Belle-Epoque, met zijn vele kleurrijke villa’s en zijn levendige vissershaven. Zowel de ene als de andere bieden u heerlijke wandelingen, waar de nieuwsgierigen onder u op zoek kunnen naar de meest originele keramieken naambordjes.

We wandelen langs de pier, bezoeken de vuurtoren, drinken onze eerste “café allongé” en genieten volop van de gezonde zeelucht. De toeristische gids zegt dat je met de  Funiculaire gratis naar boven op de rotsen kan komen en er een prachtig zicht over de stad hebt.

Het waait er stevig, maar het zicht is adembenemend. Het wordt tijd om verder te trekken.

100 Km verderop in het zuidelijke deel van de regio Haute-Normandië ligt het charmante badplaatsje Yport. Het dorp is voornamelijk bekend om zijn prachtige krijtrotsen en zijn kiezelstrand. Hier brengen we onze eerste nacht door. We verblijven in hotel” la sirène” dat aan het strand ligt. Van uit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht op de zee.

Dag  2  – maandag 25 maart 2019

Rond 9h30 rijden we naar Etretat dat maar 10km verderop ligt.  Etretat is een toeristisch kustdorpje dat bekend is om zijn krijtrotsen en de bekende rots die in de zee uitsteekt. ” De olifantenslurf”. We rijden naar het hoogste punt van het dorp om een schitterend uitzicht over het landschap te hebben.

Rond de middag rijden we verder naar Cancale dat zo’n 280 km verderop ligt. We maken nog een tussenstop in Avranches, maar hier valt behalve de oude burcht maar weinig te beleven.

Aangekomen in Cancale is het mooie haventje een streling voor zowel het oog als voor het gehemelte. Cancale, sinds lang beroemd om haar oesters en schelpdieren, heeft een prijs gewonnen als bijzonder smaakvolle stad. Een onbetwistbare troef zijn de zilte heerlijkheden die genuttigd kunnen worden met uitzicht op de schitterende Mont Saint-Michel, gelegen midden in de baai.

Wanneer we aankomen is het laag water. De oesterboeren rijden af en aan om hun oogst op het droge te brengen. Hele vrachten volle oesterkooien zullen eerstdaags naar verschillende restaurants over het ganse land worden geëxporteerd.

Van uit onze hotelkamer hebben we terug zicht op zee. Heerlijk om zo te ontwaken.

Dag  3  – dinsdag 26 maart 2019

Het beloofd terug een schitterend mooie dag te worden, de zon schijnt en er is geen wind. We rijden naar “De Pointe du Grouin” een paar kilometer verderop. Pointe du Grouin is een uitgestrekte rots die afloopt in de zee. De ongerepte natuur en uitzichten zijn hier prachtig. Bij mooi weer ziet u vanaf deze punt Cap Fréhel en de Mont Saint Michel. Vooral bij een zonsondergang is naar zeggen dit the place to be.

Volgende stop is de drukke havenstad “Saint Malo”. Het ommuurde oude stadsgedeelte is een toeristische trekpleister. Bij vorige reizen zijn we hier al meerdere malen geweest, doch het blijft altijd een blij weerzien.

Volgende stop is Paimpol, waar we in het Hotel K’loys verblijven. Eens we hebben ingechecked nemen we de wagen en rijden naar Île-de-Bréhat. Het is reeds 16h maar we besluiten om de overtocht toch nog te maken.

Ile de Bréhat is van het vasteland gescheiden door een zee-engte en ligt met de boot op slechts tien minuten van de Pointe de l’Arcouest. Toch worden we onmiddellijk verrast  door dit eiland, dat door de verscheidenheid aan flora en de schoonheid van haar landschap ook wel “île aux fleurs” (bloemeneiland) wordt genoemd. Een echt paradijsje.

Dag  4  – woensdag 26 maart 2019

We volgen de kust en rijden naar Plougrescant, waar het bekende “Maison entre les rochers” staat. Dit huis, ook gekend als “le gouffre”tussen de reusachtige rotspartijen is in 1861 gebouwd, zodat de bewoners geen last van de enorme wind hebben. Dit moet je gezien hebben als je in Bretagne bent!

Bretagne 2019-143

We rijden verder via Lannion naar Brignogan-Plage waar we 2 dagen in “Hotel de la mer zullen verblijven. Het hotel staat aan het strand en kijkt uit op de zee. We hebben een kamer met zicht op zee geboekt.

Nadat we zijn ingeboekt maken we een strandwandeling naar Phare de Pontusval. de vuurtoren die een kilometer verderop staat. Het weer is zo prachtig dat er reeds zwemmers in de zee zitten.

’s Avonds eten we in het hotel en genieten van het uitzicht van de opkomende zee.

Dag  5  – donderdag 27 maart 2019

Vandaag doen we een aantal vuurtorens aan, we beginnen met “Phare de l’ile Vierge” in Kastell Ac’h in Plouguerneau,. Vandaar rijden we naar Plage de St Cava waar we een wandeling maken naar de vuurtoren.

In Landunvez doen we een nog terrasje en besluiten om naar Brest te rijden. Het is er zeer druk, veel verkeer en eigenlijk geen mooie stad. Na een uur hebben we het hier bekeken en besluiten om naar de Phare du Petit Minou in Plouzané te rijden.

Van hieruit rijden we naar Le Conquet.

Via Brest rijden terug naar hotel De la Mér, maar we eten eerst nog een steak in Buffalo grill.

Dag  6  – Vrijdag 27 maart 2019

Het wordt stilaan tijd om terug richting Belgie te keren. We plannen om dit in 2 keer te doen. Vanavond slapen we in Honfleur.

We maken een tussenstop in Dinan. een mooi oud stadje met veel vakwerkhuizen en mooie winkeltjes. Rond 15h komen we aan in Honfleur.

Deze maal valt het hotel tegen. We konden zo in Tirol in de jaren 50 zijn aangekomen. De mensen zijn heel vriendelijk maar het hotel is duidelijk aan vernieuwing toe.

Waarschijnlijk zijn we de vorige nachten te verwend geweest. Maar we maken er het beste van. Tenslotte is het maar 1 nacht dat we hier overnachten.

s’ Avonds trekken we er op uit. We eten in één van de vele gezellige visrestaurantjes en achteraf belanden we in een gezellig cafeetje waar een coverbandje de ene hit na de andere speelt van Clapton tot Dire straits… de mannen hun gitaarspel is grandioos, de Verfranste Engelse teksten nemen we er dan maar bij…  😉

Dag  7  – Zaterdag 27 maart 2019  Huiswaarts

‘S morgens bezoeken we nogmaals de stad waar een grote markt aan de gang is.

Rond de middag keren we huiswaarst. Daar waar we eerst nog zinnens waren om nog enkele stadjes aan te doen in het naar huis rijden besluiten we toch maar omdat we beiden moe zijn om rechtstreeks de kortste weg te nemen. We hebben een fantastische week gehad, prachtig weer, geen tegenslagen…kortom Bretagne was weer fantastisch.